Kurser 2016

Kurser jag sett på Moderskeppet Guld
Jag är flitig gäst på Moderskeppets hemsidor.
Min första kurs på dvd köpte jag via Mattias Karlsson Sjöberg, (som är den som startade Moderskeppet.se 2003), var ”Från färg till svartvitt (och tillbaka)”. En mycket omtyckt kurs, som snart utökades med en mängd nya kurser. Nu har Moderskeppet valt att lägga kurserna on-line i stället för att trycka dvd-kurser, så för en månadsprenumeration får du tillgång till alla kurser, nya som gamla, i varierande ämnen. På Moderskeppet Guld hämtar jag alltså den mesta kunskap om allt som har med fotografering och bildhantering att göra.

Moderskeppet Guld, som är en prenumerationstjänst för 99 kr/månad, ger dig tillgång till massor av videokurser. Här tänkte jag presentera de senaste kurserna jag sett.
Moderskeppet driver sidorna:

http://www.moderskeppet.se/

http://guld.moderskeppet.se/

http://www.pixelplaneten.se/  – Stängdes ner den 15 juni 2015!

Guldlogga


Kursnamn: Moderskeppet följer Emma Svensson
Kurstid: 43 minuter
Utgivningsdatum: september 2016
Intervjuare: Gustaf Söderström

Fotograf Emma Svensson (Moderskeppet Guld)

Fotograf Emma Svensson (Moderskeppet Guld)

Emma Svensson är född 1983 i Vänersborg och en mångsysslande frilandsfotograf som i dag jobbar med kunder som ELLE, H&M, BIK BOK, Nike, Sony Music, EMI, Aftonbladet, Expressen och många många fler. Hon vann pris som Sveriges bästa rockfotograf 2005 och 2006. Hon har fotograferat skivomslag och pressbilder till bland annat Zara Larsson, The Ark, Mando Diao och Sahara Hotnights.

I denna kurs får vi följa Emma Svensson i hennes vardag. Hon förklarar hur hon tänker som fotograf och varför hon väljer de bilder hon väljer.
Hon vill förmedla en bild av starka och coola tjejer, där personligheten får komma fram.

Här får man se att det går att lyckas, med ett stort driv och orädsla. Varför inte ta chansen när den kommer, säger Emma.
Hon intervjuas av Moderskeppets Gustaf Söderström, och frågor som tas upp är bland annat:
Vad är bra modefoto, och hur fotograferar Emma för att fotografera på tjejernas egna villkor?
Emmas bilder och at hitta sin stil – vad är det hon vill förmedla till betraktaren?
Rockfoto och att skapa sin framgång – om möjlighet att slå sig fram från ingenstans och bli en framgångsrik fotoföretagare.

Hon är den som vill fotografera med attityd och hoppas på att hon blir ihågkommen som ”Någon som drev igenom en förändring”.

Jag tycker det är väldigt intressant att få se denna typ av reportage. Unga personer som utan rädsla tar för sig i en annan tuff och kanske enkelspårig bransch, dominerad av medålders män. Att man trots utan skolning kan visa att man duger, och kan knyta till sig några av de största företagen, ha 10 personer anställda, att skapa en egen stil som även andra gillar, ja det tycker jag är en helt fantastisk framgång.

Emma nämner många viktiga aspekter till att lyckas. Hon har ett feministiskt perspektiv på det hon gör och jobbar med, och en medvetenhet i hur hon avbildar människor. Hon arbetar mycket för jämställdhet och tar gärna den debatten. Hon är inte rädd för att sticka ut hakan, och även om hon får ta mycket skit för detta, så tycker hon att det är värt det om man kan förändra någonting så det blir bättre.

Vad är då skillnaden mellan en sexistisk bild och en bild som inte är det?
Emma tycker att det är en bild som är gjord för att tillfredsställa en man, eller där kvinnan är ett sexobjekt i bilden. Där kvinnan upplevs som sexig för någon annans skull. Motsatsen menar Emma är att visa en bild som visar en kvinnas personlighet och på kvinnans villkor.

Emma var från början en ung tjej som började fotografera konserter. Detta var en plats som inte fanns tidigare, men som hon tog sig. Hon var inte välkommen och kände sig motarbetad i ”klubben” som ung tjej. Hon behandlades inte med respekt, nonchalerad, och inte tagen på allvar.
Därför har hon alltid haft som mål att kvinnliga fotografer skulle få det bättre i branschen på ett eller annat sätt. Detta har sedan utvecklats till att jobba med jämställdhet och mångfald.

Hur är då Emma som chef tycker hon. Ja, jag är nog inte värdens bästa chef, säger hon, då hennes tid till att vara chef inte räcker till för att ta hand om alla anställda hela tiden. Samtidigt hoppas hon att hon ses som en generös chef som involverar sin personal i hennes idéer och leder sitt team framåt.
Det är viktigt att känna att man går framåt och åt samma håll, och göra så att personalen känner sig motiverad och peppad för att själv kunna utvecklas och känna sig delaktig. Hon försöker ha bra värderingar när det gäller företagskultur, där hon tycker att det inte är rätt att hon som ägare skall tjäna en massa pengar själv, utan att alla i stället skall kunna ta del av pengarna gemensamt. I hennes företag bidrar ju alla, och då anser hon också att alla skall dela på allt – det är schysst!

Ännu en intressant kurs från Moderskeppet Guld alltså, där man visar att envishet lönar sig och kan leda till framgång!


Kursnamn: Från Lightroom till Photoshop och tillbaka
Lärare: Sanna Lund
Kurstid: 46 minuter
Utgivningsdatum: Augusti 2016

Sanna Lund - Moderskeppet Guld

Sanna Lund – Moderskeppet Guld

Att Lightroom går att använda tillsammans med Photoshop på det sätt Sanna här går igenom, var helt nytt för mig.
Då man nu för tiden prenumererar på sitt bildbehandlingsprogram via Adobe, där just Lightroom och Photoshop ingår för ca 110 kr/månad, är det mycket bra att Moderskeppet skapar denna typ av kurser.

Sanna går metodiskt igenom arbetsförloppet, hur man hanterar en RAW-bild i Lightroom, flyttar den till Photoshop, redigerar vidare, för att sedan spara och återgå till Lightroom. Detta gäller även för en jpeg-bild, och Sanna visar hur allt går till.

Det finns några trix som lätt gör att man tänker fel i denna hantering, men har man väl förstått vad programfönstrets textinnehåll säger, och ser hur Sanna hanterar detta, ja då får man in ett bra arbetsflöde.

Sanna visar också hur man från Lightroom kan importera flera bilder till ett kollage in i Photoshop, för att sedan föra över den färdiga bilden tillbaka till Lightroom. Bra kurs som vanligt från Moderskeppet Guld!


Kursnamn: Kom igång med din Wacom
Lärare: Camilla Grönbladh
Kurstid:1 timma och 3 minuter
Utgivningsdatum: juni 2016

Camilla Grönbladh - Moderskeppet Guld

Camilla Grönbladh – Moderskeppet Guld

”Du har köpt en fin Wacom-platta. Perfekt att rita och bildbehandla med. Men den ligger fortfarande oanvänd. Nu skall det bli ändring på det!”
Ja, så inleder Camilla denna kurs, och visst har hon rätt. Man hör talas om hur bra dessa ritplattor är, men när du väl sitter där och skall försöka rita, tar du snabbt fram musen igen och ditt nya fina ritbord hamnar i lådan.

Jag har själv en mindre Wacom-platta, och tycker det är enormt svårt att få till det. Antagligen har jag övat för lite, för detta kräver övning! Denna kurs ger mig ny inspiration att träna igen, och verkligen försöka ta till mig hanteringen. För jag ser ju i denna kurs hur smidigt Camilla kan hantera sin bildbehandling.

Varför skall jag då skaffa en pen-platta? Camilla menar att du får mer precision i dina målande rörelser, det är bra och omväxlande ergonomiskt och det känns proffsigt!

Kursen är mycket pedagogiskt upplagd, där Camilla går igenom steg för steg hur inställningar kan göras, dels i Wacoms egna meny, men också i Photoshops menyer.

Ergonomi är nog så viktigt att gå igenom, och självklart tar Camilla upp även detta. I stödmaterialet finns en ”Ergonomiguide och länkar till prick-till-pricksidor” i pdf-format. Prick till prick, är rit-övningar där du börjar på prick nummer 1 och följer sedan de numrerade prickarna, som när du ritat klart, får fram en bild.
Till kursen finns även bra övningar i form av övningsbilder som du kan ladda ner. Man skickar även med som stödmaterial en lista på ”Kortkommandon för Photoshop” från Adobe.

Kursen fungerar för alla Wacoms ritplattor, även om den Camilla använder är mer för professionellt bruk (Wacom Intuos Pro Medium – ca 3 200 kr). Jag har själv en Wacom Bamboo, som är en billigare variant för oss som inte kan lägga ut allt för mycket pengar på detta, och denna platta fungerar på liknande sätt, förutom att den inte har utbytbara pen-stift.

Camilla känns inspirerande i denna kurs, och man vill verkligen skaffa en platta (om man nu inte har någon) eller damma av den som ligger i lådan. Tänk på att det även finns bättre begagnade plattor att köpa till en bråkdel av nypriset, om du blir sugen att prova. Det är lite synd att man i kursen inte talar om de mindre modellerna och vad man som nybörjare kan starta med, för detta kan verkligen vara verktyget som blir din bästa kompis i ditt Photoshop-skapande.


Kursnamn: Att fotografera hela världen med sig själv
Fotograf: Paul Hansen
Intervjuare: Gustaf Söderström
Kurstid: 1 timma och 15 minuter
Utgivningsdatum: juni 2016

Detta är en intervju med den prisbelönte fotografen Paul Hansen, som är fotojournalist på Dagens Nyheter. Han räknas som en av världens främsta i sitt yrke, och för honom handlar fotografering om innehåll och budskap. Han är många gånger på plats i kris- och krigsdrabbade områden.

Detta var en intervju som berörde mig kraftigt. En till synes ”vanlig” bild på några kvinnor och barn, blir med Paul Hansens berättelse något så grymt och fruktansvärt att vi troligtvis inte någonsin kan föreställa oss den smärta personerna på bilden genomlidit.

Jag tar mig friheten att återge berättelsen från Paul och hans bild, men vill passa på att varna dig för mycket obehagligt textinnehåll. Är du känslig, så hoppa över den kursiva texten under den kommande bilden!!

Bild: Paul Hansen, intervju från Moderskeppet Guld.

Bild: Paul Hansen, intervju i juni 2016 från Moderskeppet Guld.

”Till synes är detta en fridfull bild säger Paul. Det sitter några kvinnor och några framför en husvägg i Kongo. Innehållet i bilden är något helt annat. Detta är en symbol för det sexualiserade våldet mot kvinnor där våldtäkt används som vapen. Ett av barnen på bilden hittades där hon låg vid sin mammas bröst och försökte amma. Mamman var då våldtagen och mördad och hittades med en käpp uppkörd i slidan. Flera av kvinnorna på bilden är gravida med sina våldtäksmän.

Detta är ett hus som är en frizon för de drabbade kvinnorna, där de kan landa själsligt och fysiskt ett tag och kanske kunna gå vidare i livet. Rebecka som sitter i dörröppningen med två barn, intervjuades av Paul och Anna Koblanck, med inledande frågor som vad hon heter och om hon var gift. Paul säger att Rebecka under 58 minuter berättar om vad som hänt henne, och ingen i närheten kunde vara oberörd av hennes berättelse.

Rebellsoldaterna kom in i hennes hus och knivskar hennes man till döds. Man styckade honom, gruppvåldtog henne på liket av hennes man. Från rummet bredvid hörde hon hur hennes tonårsdöttrar skrek, då de också blev våldtagna samtidigt. Båda döttrarna blev gravida under våldtäkten, och Rebecka försökte nu förhindra att hennes döttrar tänkte fullfölja sitt hot om att döda sina barn, för de ville inte ha barnen. Alla individerna på bilden har ett liknande öde.”

Paul Hansen i en intervju på Moderskeppet Guld.

Paul Hansen i en intervju med Gustaf Söderström på Moderskeppet Guld.

Paul förklarar samtidigt att han i första hand reser som människa, inte som fotograf. Att visa medkänsla i situationer är enormt viktigt, säger han. Bilden och berättelsen kommer i andra hand. Han bär en mening med sig genom livet i sitt arbete – ”Det kunde lika gärna varit jag.” Kanske är det just det som driver honom till hans fantastiska bilder.

Det är väldigt intressant att höra hans berättelser med alla förberedelser som krävs inför en resa. En resa som kan vara ca. en vecka per månad. Att ständigt hålla sig uppdaterad om krislägen och var man absoult inte bör befinna sig, alltid ha packning som är fungerande, att ständigt tänka säkerhet, alla tillstånd som krävs till de olika länderna. Riskerna för sig själv.

Men Paul framhåller ändå sin biroll på plats. Det är inte han som dokumenterar som lever i den verkliga faran, utan människorna på plats. Han som journalist har ju ofta möjlighet att ta sig från landet som är i kris, hem till tryggheten i Sverige. Därför vill han sällan svara på frågan om det är farligt att jobba med det han gör. Visst är det farligt säger han, men han har ju alltid ett val, ett val som människan på plats inte har.

”Vi landar och ser vad som händer” – du eller den du arbetar för kan aldrig bestämma i förväg hur bilden skall se ut. Hur skall du kunna planera en fotografering för något du aldrig vet i förväg kommer att finnas? Att se vad som händer – att dokumentera det som sker på plats nu och då, att betrakta, analysera, hitta berättelsen, ja, det är så Paul och hans kamrater ständigt måste arbeta.

Intervjun innehåller många hemska och oförståeliga berättelser. Jag förstår ju i vilken trygg och skyddad miljö jag själv lever. Detta var en av de starkaste emotionella kurser jag sett på Moderskeppet. Otroligt intressant och lärorikt att få se denna.


Kursnamn: Fotografera landskap med IR
Kurstid: 36 minuter
Lärare: Andreas Andersson
Utgivningsmånad: juni 2016
Stödmaterial: Saknas

Andreas Andersson - Moderskeppet Guld - visar sin IR bild

Andreas Andersson – Moderskeppet Guld – visar sin IR bild

Att fotografera med infraröd teknik (IR) innebär att man bara släpper igenom en viss våglängd in till kamerans sensor (runt 720 nm). Andreas Andersson visar i denna kurs hur han går till väga för att fotografera IR, vilken utrusting som krävs, och vad man skall tänka på innan man sätter igång.

Andreas föreslår IR-filter Hoya R72 och B+W IR dark red (092) för denna typ av fotografering.
Han menar också att olika kamerahus ger olika bildresultat när det gäller IR-fotografering. Sök därför på just ditt kamerahus och IR-bilder på exempelvis Google eller Flickr för att se hur just din kamera hanterar IR.

Kamerahus ger olika resultat (Moderskeppet Guld)

Kamerahus ger olika resultat (Moderskeppet Guld)

Kamerans histogram går inte att lita på vid IR-fotografering. Detta då histogrammet är baserat på den gröna färgkanalen. Därför bör du betrakta den tagna bilden i kamerans skärm. När bilden är tagen, visar Andreas tekniker i Photoshop och hur han i Camera RAW redigerar fram sin IR-bild.

Jag tycker det alltid är lika intressant att få se ny teknik och hur man själv kan prova den. Att fotografera, innebär att man aldrig blir fullärd, utan står inför ständigt nya utmaningar. Detta tycker jag Moderskeppet Guld verkligen visar prov på i alla sina kurser.


Kurstitel: Våga ställa ut det du skapar
Lärare: Annefrid Sjöman, intervjuas av Gustaf Söderström
Kurstid: 44 minuter
Utgivningsdatum: maj 2016
Stödmaterial: ”Tips på 50 ställen att ställa ut på”

Annefrid Sjöman intervjuas av Gustaf Söderström (Moderskeppet Guld)

Annefrid Sjöman intervjuas av Gustaf Söderström (Moderskeppet Guld)

Detta var en väldigt intressant kurs, som ger många tankar gällande utställning av eget material. Jag har själv haft funderingen många gånger att ta chansen att ställa ut. Bara för att höra och få reaktioner på det jag tycker är bra.
Moderskeppet hade en gång utbildning genom högskolan i Jönköping som jag hade möjlighet att gå, och där berättade Göran Segeholm vikten i att tänka på hur bilden presenterades och hur den satt i förhållande till andra bilder på en utställning.

Denna kurs gav mer svar på utställningsformen och viktiga saker att ha klart för sig inför en egen utställning. Punkterna som Annefrid Sjöman går igenom är:

Varför skall du ställa ut och inte bara visa upp dina alster för familj och de närmaste vännerna?

Betydelsen av förberedelser. Var noggrann i dina förberedelser inför en utställning. Med god planering kommer du långt.

Vem kan ställa ut? Du behöver inte vara etablerad konstnär eller fotograf för att ställa ut. Och du måste inte börja med ett välrenommerat museum.

Komma igång – Välj en röd tråd för utställningen och hitta din utställningslokal. Och kom ihåg att skriva avtal med den som har utställningslokalen.

Urval – Varför ”Less is more” när du väljer bland dina alster till utställningen.

Hänga utställningen – Tips och trix och en bra verktygslåda för att få tavlorna/fotona att hänga snyggt i lokalen.

Vernissage – Lär dig få till ett lyckat vernissage med cider, salta pinnar och en lista på dina verk. Markeringsregler på ett vernissage – Röd prick = Såld, Grön prick = Reserverad

Utställning pågår – Hur du ska tänka kring din egen närvaro under tiden utställningen pågår.

Sälja sig själv – Om betydelsen och utmaningarna med att marknadsföra dig själv och din utställning.

Visa upp sig för andra – Om att utsätta dig för risken att bli bedömd och varför det är positivt för din utveckling.

Annefrids egna erfarenheter – Annefrid delar med sig av sin värsta och sin bästa upplevelse i samband med utställning.

Ställa ut utvecklar dig – Hur mötet med andras ögon får dig att utvecklas som konstnär/fotograf.

Kliva över tröskeln – Varför du ska våga ta steget och göra din första utställning.

Juryutställningar – Lär dig vad en juryutställning är och hur glädjen över ett ja slår risken med ett nej med hästlängder.

Ställa ut tillsammans – Fördelar och nackdelar med att göra en utställning tillsammans med någon annan.

Vanliga nybörjarmisstag – Hur du undviker den största fallgropen när du gör din första utställning.

En mycket bra och innehållsrik kurs med många frågor som ger svar på vad man bör tänka på inför en utställning. Tyvärr blir jag lite irriterad på videoinspelningen som ständigt visar en åkning från en entré med en suddig vägg in mot rummet där intervjun hålls. Kanske förstår jag inte det moderna i detta, men för mig blir det ett irritationsmoment där bildvinklar verkar vara mer av intresse än själva intervjun.

Den ständigt återkommande väggen. Kanske för modernt för mig. (Moderskeppet Guld)

Den ständigt återkommande väggen. Kanske för modern filmteknik för mig. (Moderskeppet Guld)


Kurstitel: Vad är grejen med Lightroom?
Lärare: Mattias Karlsson Sjöberg, Sanna Lund, intervjuad av Josefina Sahlin
Kurstid: 34 minuter
Utgivningsdatum: april 2016
Stödmaterial: ”Därför älskar Sanna VSCO-filter”

Lightroom är ett välkänt organisationsprogram för bilder från Adobe. Programmet låter dig även bildbehandla, lägga på filtereffekter och publicera bilder.

Kursen är tänkt att ge dig en tankeställare till om du verkligen har användning av programmet och vad du bör tänka på om du skall köpa det. Blir ditt liv välorganiserat bara för att du köper en kalender? Tanken är ju faktiskt att du i så fall själv måste fylla i den för att komma ihåg det du skall göra, det klarar inte kalendern av själv. Hur mycket jobb och tid är du beredd att lägga ner i programmet Lightroom, och vilka funktioner vill du använda dig av? Vem skall du sortera dina bilder för? Är det för att du själv lättare skall hitta dem, eller någon annan?

Dessa och andra svar får du genom att titta på kursen från Moderskeppet Guld, där Mattias Karlsson Sjöberg och Sanna Lund blir intervjuad av Josefina Sahlin.

Mattias Karlsson Sjöberg intervjuas av Josefina Sahlin (Moderskeppet Guld)

Mattias Karlsson Sjöberg intervjuas av Josefina Sahlin (Moderskeppet Guld)

Du får bra tips på hur du skall börja med programmet, som att börja i liten skala för att lära dig funktionerna. Importera inte alla dina bilder, utan börja med de senaste.

Sanna Lund intervjuas av Josefina Sahlin (Moderskeppet Guld)

Sanna Lund intervjuas av Josefina Sahlin (Moderskeppet Guld)

Jag har själv Lightroom och var till en början väldigt energisk med att döpa mina bilder och betygsätta dem. Det tog enormt mycket tid, och det är faktiskt ganska sällan jag har behovet av att hitta en specifik sak som en bild kan innehålla.

Bestäm dig för att först göra en grov sortering, exempelvis var dina bilder är tagna. Sedan kan du fortsätta med att sätta betyg på dina bästa bilder, för att snabbt hitta dem. Håll dig till 4-5 poäng, de andra bilderna vill du säkert ha kvar, men dina bästa kan du vilja snabbt få fram för att kunna bli till en tavla eller en bok. Lär dig stegvis vad Lightroom kan och vilka behov just du har.

Moderskeppet Guld har naturligtvis en jättebra nybörjarkurs med Mattias Karlsson Sjöberg som lärare i ”Lightroom från början” där du även kan köpa en bok som hör till kursen.
Om du inte har programmet, så kan du via Adobe, hyra senaste versionen av Lightroom och Photoshop för 107.50 Kr / månad.


Kursnamn: Förstora – från negativ till papperskopia
Lärare: Anders Lönnqvist
Kurstid: 1 timma, 47 minuter
Utgivningsdatum: april 2016
Stödmaterial:
”Utrustning – engångsinvestering” (PDF)
”Utrustning – kemi och papper” (PDF)
”Om att blanda vätskor” (PDF)
”Om förstoringsobjektiv” (PDF)
”Metadataformulär – förstoring” (PDF)
”Metadataformulär – Split Filter” (PDF)

Anders Lönnqvist har i tidigare kurser berättat om hur man fotograferar med den analoga kameran i kursen ”Fotografera med farfars kamera”. Vidare i hur man framkallar den egna filmen ”Framkalla – från film till negativ”, och nu har han alltså kommit till hur man framkallar från den framkallade filmen till papper, genom att använda sig av ett mörkrum.

Jag tycker det är väldigt roligt att man på Moderskeppet Guld är så bred i sina kurser. Här finns verkligen något för alla. Kurserna ger inspiration och kunskap i områden du kanske för tillfället inte sysslar med, men som kanske väcker ett nytt intresse hos dig.

Kanske känns detta med att framkalla i mörkrum gammaldags och svårt. Du måste bland annat skaffa en framkallningsapparat, en timer, framkallningsskålar, vätskor, speciallampor, fotopapper och ett mörkrum att vara i. Titta i ditt område där du bor om det kanske finns en fotoklubb som redan har detta, där du kan bli medlem och få prova att framkalla dina egna bilder innan du själv skaffar utrustningen. Jag kan lova dig att detta är enormt roligt!

Anders Lönnqvist går steg för steg igenom allt du behöver veta för att framkalla en bild från negativ film till fotopapper. Allt är mycket noga förklarat, och du kommer att få en djupare förståelse för tekniken i mörkrummet. Precis som med kameran i manuellt läge, får du med förstoringsapparaten i mörkrummet lära dig hantera skärpa, bländare och tid.

Anders Lönnqvist i mörkrummet (Moderskeppet Guld)

Anders Lönnqvist i mörkrummet (Moderskeppet Guld)

Delarna i kursen är:
Mörkrummet – Förstoringsapparaten, övrig utrustning, kemi, fotopapper, fixa mörkrummet, kostnad.

Förbered arbetet i mörkrummet – blanda vätskorna, förbered mörkrummet, kontrollera mörkrumsljuset.

Mörkrumsarbetet – Montera negativet, Om exponering, Varför testremsa?, Första testremsan, Slutgiltiga testremsan, Första bilden, Testremsa Split Filter, Första Split Filter-bilden, Vin i mörkrummet.

Efterarbete – Skölja och torka, Ta hand om kemikalierna, Gör rent.

Avslutning – Kontaktkopia.

Det roliga i kursen är att Anders använder i princip samma saker i dag som jag själv använde för ca 25 år sedan. Ilford multigrade-papper var det som gällde för mig då också, med olika färgade kontrastfilter som kunde påverka hårdheten i bildutrycket. Jag kan bara hålla med Anders i det han säger i kursen. Mycket bra och innehållsrik kurs!


Kursnamn: Framkalla – från film till negativ
Lärare: Anders Lönnquist
Kurstid: 1 timma och 25 minuter
Utgivningsdatum: mars 2016
Stödmaterial: Blanda vätskor (ZIP-fil), Checklistor – Filmframkallning (ZIP-fil), Metadatamallar (ZIP-fil), Utrustning du behöver (ZIP-fil), Framkallning av pressade filmer (PDF-fil), Caffenol – recept och checklista (PDF-fil).

Anders Lönnquist visar i sin kurs hur man framkallar sin egna film

Anders Lönnquist visar i sin kurs hur man framkallar sin egna film

Hur fick man fram bilderna innan den digitala kameran kom, där man snabbt ser det färdiga resultatet? Finns det möjlighet än i dag att framkalla sin egna svartvita film eller till och med sin egna färgfilm och dia? Är du intresserad av att lära dig den analoga tekniken?

Jag blir enormt glad när jag ser denna kurs, för mina egna erfarenheter från mörkrummet väcker glada minnen. Hur jag köpte film på burk för att själv rulla på mina filmkassetter, hur jag framkallade min svartvita film, hur jag i mörkrummet såg min egna bild växa fram ur framkallningsvätskan. Hur jag senare började experimentera med olika papper och färgfilter, för att få fram det där speciella i bilden. Ja, för dig som inte haft förmånen att få vara med i hela denna analoga process, blir denna kurs något som ger dig en extra utmaning.

Har du ingen gammal kamera i en byrålåda, kan jag varmt rekommendera dig att köpa en på exempelvis Tradera. Här kan du komma över en kamera till en mycket billig summa, och jag kan garantera dig att denna kurs ger dig en utmaning som ger dig mycket glädje, som du sedan lätt kan överföra till den digitala tekniken.

Anders Lönnquist går igenom steg för steg i vilken utrustning du behöver för att kunna framkalla din film. Hur du hanterar vätskor miljömässigt, hur du framkallar din film (både svartvit och färg C41 och E6) i vilken ordning de olika vätskorna skall användas, vikten av rätt temperaturer, hur lång tid filmen skall vara i vätskan innan dosan skall ha nästa vätska. Till slut hur du tar hand om dina negativ, förvaring och hur du nu skall få fram en bild från ditt negativ.

När filmen är framkallad kan man själv framkalla sin bild

När filmen är framkallad kan man själv framkalla sin bild

 

Man kan även överföra filmen digitalt

Man kan även överföra filmen digitalt

Det finns även ett kort avsnitt om hur man skall tänka om man vill pressa sin film och hur man då skall tänka när man själv framkallar den.

Kursen avslutas med utrustning du behöver och vilka kostnader du kan förvänta dig om du köper nytt. Jag kan rekommendera dig att titta efter begagnat i första hand, då du inte vet om du kommer att vilja fortsätta med detta. Kanske finns det någon fotoklubb i din närhet, där du kan få hjälp med att prova på, innan du skaffar utrustningen själv.

Detta är en mycket intressant kurs som visar en trend där många nu vill skaffa en gammal kamera, lära sig den analoga tekniken och det hantverk som ligger bakom många fantastiska bilder.

Utrustning du kan behöva för att framkalla din film

Utrustning du kan behöva för att framkalla din film

 

Arkiveringsutrustning

Arkiveringsutrustning


Kursnamn: Tomb Raider – från start till mål
Lärare: Robert Müller
Kurstid: 50 minuter
Utgivningsdatum: mars 2016
Stödmaterial: Länkar till penslar, texturer, mm. (PDF)

Robert Müller - Moderskeppet Guld

Robert Müller i kursen ”Tomb Raider – från start till mål”  (Moderskeppet Guld)

Ofta kanske du funderar på hur en filmaffisch är gjord. Bilden kanske innehåller exposiva scener med huvudrollsinnehavaren som frontfigur.
Kanske skulle du vilja lära dig hur du själv kan göra häftiga montage? I så fall har du i denna kurs alla förutsättningar för att se, lära och förstå tankegången i hur man skapar en häftig bild.

Robert Müller börjar med källbilderna och berättar vad han vill skapa. Friläggning är viktigt, hantering av lager i Photoshop bör du också ha kunskap om, samt penselhantering. Jag tycker alltså att du bör ha en viss vana i Photoshop innan du ser denna kurs, men jag lovar att den går att se som den är – bara för att få inspiration till att vilja lära sig mer!

Robert Müller berättar om hur viktigt det är med friläggning

Robert Müller berättar om hur viktigt det är med friläggning

Steg för steg byggs bilden upp med bakgrund, frontfigur, eld, flammor, rök och vegetation.
Finjustering av kontrast, skärpa, färgton och brus är också en viktig del i kursen för att få ett bra slutresultat.

Kursen är intressant på många sätt, för det gäller verkligen att tänka på vad som är trovärdigt. Kanske bör inte samma ormbunksblad förekomma för ofta, kanske måste pilarna vara riktade år rätt håll för att förstå att man själv blivit beskjuten. Små, små detaljer som kan bli nog så viktiga i en bild. Många bra tips finns i stödmaterialet till kursen.

Robert Müller visar slutresultatet i kursen

Robert Müller visar slutresultatet i kursen


Kursnamn: Skriv bättre texter på webben
Lärare: Mattias Åkerberg
Kurstid: 36 minuter
Utgiven: mars 2016
Stödmaterial: Övningstext

Mattias Åkerberg - Moderskeppet Guld

Mattias Åkerberg – Skriv bättre texter på webben (Moderskeppet Guld)

Hur ofta läser du en text på webben som du snart tröttnar på?
Så plingar det till i datorn och du har fått ett mail du gärna vill läsa.
Du har fått ett tips på en film på YouTube du bara MÅSTE se, och snabbt har du glömt den text du nyss läste.

Är det lättare att läsa en text som är i tryckt format än på webben? Mattias går igenom några misstolkningar i kursen.

Den här kursen ger dig tio tips på hur du som skriver på webben kan förbättra din text.
Mattias Åkerberg ger konkreta exempel på texter före och efter behandling, och vad man bör tänka på för att få texten att tilltala läsaren. Det måste vara lätt att hitta det man söker.

Jag har tidigare själv gått en kurs i hur man skriver enklare på webben, och man får sig verkligen en tankeställare efter en sådan kurs. Därför är det bra att Moderskeppet Guld tar upp detta ämne, då man så lätt överarbetar en text.

Några av de tips som ges i kursen är:

Tänk på rubriken
Tänk på innehållet
Tänk på stavningen
Tänk på radlängden
Tänk på att skriva enkelt
Tänk på teckenstorleken
Tänk på att göra punktlistor
Tänk på att göra nyckelorden i fetstil
Tänk på att dela upp texten i stycken
Tänk på hur du kan göra texten bättre

Kursen är kort men ger mycket bra tips på hur man bör tänka. Textexemplen visar hur lätt det är att inte rikta sig till rätt målgrupp och att inte vara tydlig med sitt budskap. Tänkvärt!


Kursnamn: Effektfulla porträtt med Speedlightblixt
Lärare: David Brohede
Kurstid: 27 minuter
Utgiven: februari 2016
Stödmaterial: Utrustningslista, Smarta inställningar att börja med (PDF), Blixtrecept (PDF)

Kanske har du en kamerablixt – men använder du den?
Tycker du kanske att det är för svårt och att dina resultat inte blivit så lyckade?
David Brohede tycker att du med kunskaper från denna kurs, och dessa enkla knep faktiskt KAN och kommer att tycka att det är roligt att fotografera med blixt.

Med hjälp av en blixt, ett stativ, ett reflekterande paraply och en reflexskärm, som inte behöver kosta mer än ca 2000 kr totalt, så kommer du få mycket fina resultat.

David visar bra exempel på hur man ljussätter för att få önskat resultat i denna kurs, och det ser faktiskt ganska enkelt ut. Alla inställningar gör David manuellt, även om blixten går att köra med automatik (TTL – Through The Lens).

Som grund ställer David in kameran på ISO: 100, Bländare: f/5,6 och Slutartid: 1/200 sek.
Blixten ställs till 1/2 – 1/ 8

Kursen är intressant, men jag saknar mer information om just blixten. Vad är egentligen en Speedlightblixt? Vilka egenskaper bör den ha som grund för att jag skall ha nytta av den. Bör den ha TTL och vad är skillnaden på TTL, E-TTL och E-TTL II?
Det har kommit en mängd tillverkare som tillverkar blixtar och jag funderar själv på om ett ledtal på 42 räcker, eller bör jag kanske satsa på en med ledtal på 58 eller 60?

Kostnaden kan vara ganska hög för att köpa en bra blixt, och därför tycker jag att det var synd att man i denna kurs inte gav några extra bra tips om just detta, just för att slippa misstaget i att köpa en för svag/billig blixt.

David Brohede på Moderskeppet Guld visar exempel på ljussättning med blixt

David Brohede på Moderskeppet Guld visar exempel på ljussättning med blixt

Själv har jag alltid haft svårt att hantera blixtljus. Genom Tradera har jag köpt en studioblixt som i dagarna kom från Holland och företaget VidaXL. Med stativ, blixt och softbox för ca 1100 kr, skulle jag nu prova min kunskaper från denna kurs. Jag är verkligen förvånad och glad över vilket resultat de tips David Brohede gav mig i blixtkunskap. Boken från bokrean fotograferades, samt denna lilla figur som heter Hugo. Jag är otroligt nöjd med resultatet.

Hugo - ett resultat tack vare kursen med David Brohede och manuella inställningar

Hugo – ett resultat tack vare kursen med David Brohede och manuella inställningar


Fotohistoriens största bluffar – Föreläsning
Anders Jensen
Tid 39 minuter
Släppt Januari 2016

Anders Jenssen, Moderskeppet föreläser om bildbluffar.

Anders Jensen, Moderskeppet föreläser om historiska fotobluffar.

Har fotobluffar tillkommit på modern tid med hjälp av program som Photoshop, då digitala bilder blev vardagliga eller har det även funnits i historien?
Anders Jensen har ett passionerat intresse för bilder och dess äkthet, och ger sig ut på äventyr för att bedöma själv på plats om en bild kan vara äkta.

I denna föreläsning visar han bland annat upp bilder från National Geographic 1982 och en omslagsbild som ändrats genom att flytta på en pyramid för att bättre passa en stående bild.

Vidare ur en bok av Arthur Conan Doyle där bilder på älvor figurerar. Den som ser en bild, kan med en speciell bakgrund, se en bild på sitt egna sätt och tolka bilden ur sitt egentliga sammanhang. Kanske kan man även tjäna pengar på att manipulera bilder. Runt 1860 kom något som kallades ”Spirit Photography” (Andefotografering) där en Wiliam Mumler menade att han kunde fotografera avlidna släktingar.

Anders visar en sten från Ukraina (kanske heter den Marmaduke?) Fotografen Roger Fenton åkte runt i Ukraina för att fotografera krim-kriget på 1850-talet. En bild tagen 1855 av Roger Fenton, blev en tydlig symbol för kriget. 1980 hittade man två bilder av fotografen där bilderna skilde sig åt, gällande kanonkulor på vägen. Vilken bild är då sann?
Anders åker till platsen för att se området där bilderna en gång togs, och kan konstatera att den bild som ansågs vara sann, var iscensatt.

Anders Jenssen på plats i historien

Anders Jensen på plats i historien – Nutid och dåtid

En tidning från 1937 – Life, visar en bild tagen 1936 av fotografen Robert Capa på en soldat som avlider i det Spanska inbördeskriget. Är bilden iscensatt eller är den verklig?
Anders åker naturligtvis till platsen för att ta reda på sanningshalten. Bilden till vänster är den berömda bilden som är tagen av Robert Capa – den högra bilden är tagen på samma plats, men med en annan soldat som tycks stupa i kriget.

Robert Capa

Robert Capa´s bild till vänster

Mycket spännande föreläsning av Anders Jensen, som på Moderskeppet.se lagt ut flera berättelser om historiens manipulerade bilder som jag starkt kan rekommendera er att läsa.